Skaplyrikeren i 5. klasse

Basketballnett
Du fanger en ball som flyr i luften
og ballen sniffer den deilige duften
av rutete nett fra din myke kurv
ditt nett er så myk som en liten spurv
og når ballen treffer ditt varsommme nett
vil den helst ikke bli sett
for da faller ballen ned på bakken
bakken er hard så den ødelegger lakken
og ballen den spretter og spurven den letter
begge de flyr til vilden sky
der de starter et liv på ny



Exitskiltet
Du skinner så grønn
så grønn du er
du er bedre enn
hundreogfemti epletrær
og den mann, den pil
den fagre dør
i mitt hjerte sprenger et rør
jeg dør
hvis det oppstår en brann
så leder du vei til det
fredelige land
jeg elsker deg, mitt kjære
exitskilt


Du fagre brannslange
Du fagre brannslange
du slukker en brann
du spyler vann alt du kan
du kan bli kvelt av den fagre brannmanns
faste grep
om din hals
men du holder ut
og hører den fagre brannbils "tut"
du redder mennesker
fra den farlige død
du redder dem når de er i nød
jeg elsker deg
min fagre brannslange

Det var nok lyriker jeg skulle blitt...
Åpen for analyser!

Kommentarer

Populære innlegg